Metabolizm – jak skutecznie schudnąć

Czym jest metabolizm? Jak działa przemiana materii? Od czego zależy to, ile spalamy kalorii? Żeby pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej należy wiedzieć, jak działa nasz organizm. Często stosuje się przeróżne diety, jednak efektów nie widać. Dlaczego? Jak przyśpieszyć przemianę materii? Jak schudnąć?

Metabolizm polega na przetworzeniu spożytego przez człowieka pokarmu i zamienieniu go w energię, które jest niezbędna do funkcjonowania naszego organizmu. Idealnie byłby dostarczenie organizmowi tyle energii, ile on faktycznie potrzebuje. Dostarczenie organizmowi zbyt dużej ilości kalorii, gdzie kalorie to jednostka energii, którą wyraża się energię dostarczaną organizmowi w danym produkcie spożywczym, powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej, przez co nasz organizm zwiększa masę, czyli tyjemy. Odwrotnie jest, gdy dostarczymy za mało energii – wtedy chudniemy. Dostarczając zbyt małej ilości kalorii możemy narazić nasz organizm na szkodę, jednak tkanka tłuszczowa, która nagromadziliśmy, może „wyżywić” nasz organizm i dostarczyć kalorii, których nie dostarczyliśmy w wyniku diety redukcyjnej – w końcu jest odkładana po to, aby gdy to jest potrzebne została przetworzona na energię.

Przeciętne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla osób dorosłych przedstawia się następująco:
Dla kobiet w wieku od 21 – 59 lat jest to 2100-2300 kcal przy pracy lekkiej, przy pracy umiarkowanej to 2400 do 2800 kalorii, ciężka praca wymaga dostarczenia 2900-3200 kcal. Zapotrzebowani kaloryczne u dorosłych (21-54 lat) mężczyzn jest wyższe niż u kobiet i wygląda ono następująco: lekka praca 2400-2600 kcal, praca umiarkowana 2800-3200 kcal, praca ciężka 3500-4000 oraz przy pracy bardzo ciężkiej należy dostarczyć organizmowi 4000 do 4500 kcal.
Jest to jednak przeciętne zapotrzebowanie na energie ludzkiego organizmu. Pamiętać należy, że każdy człowiek jest inny, a to, jak działa nasz metabolizm i jak spalamy energię zależy od wielu czynników, nie tylko od płci. Płeć jedynie pokazuje, że mężczyźni mają większe zapotrzebowanie na energię niż kobiety (co wynika z budowy ciała, gdyż kobiety mają więcej tkanki tłuszczowej, a mężczyźni więcej tkanki mięśniowej). Wpływ na zapotrzebowanie na energię ma również wiek (im jesteśmy starsi, tym nasz nasze zapotrzebowanie na energię jest mniejsze), uwarunkowania genetyczne, dieta oraz aktywność fizyczna. Ważnym czynnikiem jest różne tempo przemiany materii co powoduje, że niektóre osoby tracą na wadze stosując daną dietę, a inne – tyją. Jedni spożywają ogromne ilości jedzenia i są szczupli, inni spożywając skromne posiłki potrafią przybrać na wadze. Powodem jest tutaj tempo przemiany materii organizmu.

Na tempo przemiany materii możemy mieć jednak wpływ. Im jest ono szybsze, tym szybciej organizm spala kalorie. Najwięcej energii w naszym organizmie zużywa tkanka mięśniowa, stąd im większa jest nasza tkanka mięśniowa, tym więcej spalamy kalorii. Im więcej posiadamy masy mięśniowej, tym więcej również nasz organizm potrzebuje energii, stąd kulturyści – osoby z dobrze rozbudowaną muskulaturą – spożywają znacznie więcej pokarmu niż przeciętny człowiek. Warto tutaj zwrócić uwagę, iż każdy kilogram masy mięśniowej w naszym organizmie podnosi przemianę materii w przybliżeniu o 15 kalorii na dzień. Chcąc zwiększyć przemianę materii, skuteczną metodą jest budowanie tkanki mięśniowej ćwicząc systematycznie na siłowni i rozwijając nasze ciało poprzez ćwiczenia wytrzymałościowe oraz trening siłowy.

Chcąc zwiększyć tempo przemiany materii należy zwracać uwagę na to, co jemy. Białko (dostarczane z mięsem, jajkami, nabiałem, twarogiem, soi) buduje nasze mięśnie i – co ważne – nie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, jest też dłużej trawione, więc bardziej syci i wymaga większej ilości energii, stąd duża popularność diet białkowych. Pamiętać jednak należy, by nie przesadzić i nie spożywać jedynie białka. Organizm wymaga odpowiednią ilość danych substancji odżywczych, które musimy dostarczyć organizmowi, tak by zdrowo funkcjonował, stąd pamiętajmy o warzywach, ciemnym pieczywie wieloziarnistym, zdrowych tłuszczach, orzechach, a unikajmy śmieciowego jedzenia typu fast food, słodyczy i alkoholu.

Jeść należy często w niedużych ilościach. Jedząc co 3-4 godziny sprawiamy, że nasz metabolizm jest na ciągłych obrotach, cały czas pracuje i spala energię. By przyśpieszyć metabolizm dodatkowo należy pamiętać o piciu wody, co zapewnia odpowiednie nawodnienie organizmu. Zielona herbata również wpływa korzystnie na przyśpieszenie przemiany materii, podobnie jak ostre przyprawy, przede wszystkim papryczka chili, która jest swego rodzaju napędem dla przemiany materii.

Wiedząc jak działa nasz organizm, co jest dla niego niezbędne i stosując się do zaleceń, można schudnąć bez rygorystycznych diet, które często wyniszczają organizm, powodują efekt jo-jo i działają na krótki czas. Metabolizm można zwiększyć i sprawić, by działał jak najefektywniej, tak by jedząc dobrą zdrową żywność i pozwalając sobie od czasu do czasu na słodkie czy tłuste, bo przecież wszystko jest dla ludzi, można było utrzymać zgrabną sylwetkę oraz mieć silne i zdrowe ciało.