Trening aerobowy – podstawowe informacje

Trenig aerobowy, a więc tlenowy, zawdzięcza swoją nazwę metodzie, dzięki której nasz organizm pozyskuje energię w trakcie wykonywania ćwiczeń. Są to zatem procesy spalania tlenowego. W trakcie wykonywania tego rodzaju ćwiczeń, nasza krew dostarcza do mięśni na tyle wystarczającą dawkę tlenu, by starczyło jej do produkcji energii. W konsekwencji nasze mięśnie pozyskują energię ze spalania tłuszczy czy białek. Jest to zatem trening jak najbardziej odpowiedni szczególnie dla osób pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów. Wyróżniamy ponadto trening anaerobowy, wykorzystujący znaczną pracę mięśni. W związku z tym, że krew nie dostarcza wystarczającej ilości tlenu do mięśni, odbywa się w nich proces spalania beztlenowego. Aby dostarczyć mięśniom należytej energii spalane są inne związki, jak na przykład cukry.

Podstawową zasadą treningu aerobowego jest nie obciążanie zbytnio mięśni tak, aby krew mogła dostarczyć wystarczającą ilość tlenu. Nasze mięśnie powinny być zaangażowane pod względem siłowym stale, ale niezbyt mocno. Trening aerobowy zakłada angażowanie większych grup mięśniowych, znajdujących się w naszym ciele. Są to zatem mięśnie nóg, pleców, czy ramion. Tego rodzaju ćwiczenia nie przemęczają naszych mięśni, ale są na tyle intensywne, aby zmobilizować je do większego metabolizmu.

Inną ważną zasadą treningu aerobowego jest tętno, które w trakcie wykonywania ćwiczeń, nie może być zbyt wysokie. Najbardziej odpowiednie tętno dla tego typu treningu to od 55% do 85% naszego maksymalnego tętna. Jeżeli jesteśmy początkującymi ćwiczącymi, powinniśmy zacząć raczej od dolnego progu. Wraz ze wzrostem naszej kondycji, możemy ćwiczyć bardziej intensywnie. Jeżeli z kolei zależy nam w głównej mierze na pozbyciu się zbędnych kilogramów, powinniśmy trzymać się dolnej granicy, lecz przez dłuższy okres czasu. Zalecane są treningi odbywające się od 40 do nawet 90 minut. Dla tych, którym zależy przede wszystkim na zwiększeniu wydolności oraz wzmocnieniu układu krwionośnego, zalecane są intensywne ćwiczenia przy jednoczesnym zachowaniu racjonalności oczywiście.

Jakie są główne zalety tego treningu?

Trening aerobowy to pierwszy krok do lepszego wyglądu oraz samopoczucia. Dodaje on niesamowitej energii. Ponadto rozwija, a także wzmacnia układ krwionośny, dotlenia nasz organizm i w znacznej mierze przyczynia się do poprawy metabolizmu. To sposób na lepszy sen, większą koncentrację i więcej sił!

Jest to podstawowe ćwiczenie, pozwalające na spalanie tkanki tłuszczowej. Osoby, które regularnie ćwiczą aerobowo, nie mogą chyba narzekać na swoją  sylwetkę. Regularny tego typu trening sprawia, że nasz organizm, nawet w trakcie odpoczynku, zużywa więcej energii. Dla osób zamierzających zrzucić kilka kilogramów, trening aerobowy wydaje się być najwłaściwszym rozwiązaniem.

Tego rodzaju ćwiczenia to także doskonały sposób na zwiększenie wytrzymałości naszego organizmu. Dzięki regularnemu treningowi, wzmocnimy nasz układ krwionośny, poprawiając kondycję płuc oraz serca. Przyczynimy się także do znacznej poprawy naszego układu oddechowego, a także obniżenia cholesterolu we krwi.

Nic, tylko ćwiczyć aerobowo!